Wytyczne dla autorów

  1. Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.
  2. Podstawowe zasady sporządzania i opracowania maszynopisu elektronicznego:
    1. Ustawienia strony: standardowe programu Word – marginesy górny, dolny, prawy i lewy 2,5 cm.
    2. Tekst główny: czcionka Times New Roman 12 pkt., interlinia 1,5, wyrównanie obustronne (tj. wyjustowane).
    3. Śródtytuły: podstawowy rozmiar czcionki 12 pkt., pogrubiona, wyrównanie do lewej
  3. Sugerowany układ treści:
    1. Streszczenie
    2. Przegląd literatury
    3. Metodologia
    4. Wyniki
    5. Dyskusja
    6. Wnioski
    7. Bibliografia
  4. Rysunki, ilustracje, zdjęcia, mapy i inne materiały graficzne należy przesłać osobno w formacie JPEG. Rozmiary grafiki nie powinny być mniejsze niż 300 x 500 pikseli. Wymagane jest oznaczenie tych materiałów w tekście wraz z numeracją (np. Rys. 1) i podaniem źródła. W przypadku, gdy autor wykorzystuje cudze materiały graficzne zobligowany jest do przesłania pozwolenia od ich autorów.
  5. Tabele należy przesłać w osobnym pliku, w formacie DOC lub DOCX. Tak samo jak w przypadku ilustracji, tabele powinny być oznaczone i ponumerowane. Należy też podać ich źródła oraz ewentualne zgody na wykorzystanie tych materiałów. Zarówno grafiki, jak i tabele prosimy przesyłać w wersji czarno-białej.
  6. Strona 1:
    1. Tytuł w języku polskim – Times New Roman – bold 14 punktów , wyśrodkowany
    2. Słowa kluczowe w języku polskim: 1 + 5-7 haseł w porządku alfabetycznym, czcionka 10 pkt do lewej
    3. Streszczenie artykułu (abstrakt) w języku polskim: 500-1000 znaków ze spacjami, czcionka 10 pkt, wyjustowane
    4. Tytuł w języku angielskim – Times New Roman – bold 14 punktów, wyśrodkowany
    5. Słowa kluczowe w języku angielskim: 1 + 5-7 haseł w porządku alfabetycznym, czcionka 10 pkt do lewej
    6. Streszczenie artykułu (abstract) w języku angielskim: 500-1000 znaków ze spacjami, czcionka 10 pkt, wyjustowane
    7. Imię i nazwisko autora/ów.
    8. Afiliacja autora/ów – jednostka naukowa lub miejsce realizacji badań (np. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), identifikator ORCID (https://orcid.org/).
    9. Dane kontaktowe zawierające adres instytucji oraz e-mail (np. Wydział Studiów Edukacyjnych, ul. Szamarzewskiego 89 D, 60-569 Poznań; e-mail: ja.kowalski@amu.edu.pl).
      Uwaga:
      Słowa kluczowe: słowa powinny być zapisane w mianowniku liczby pojedynczej; hasła powinny być trafne i ułatwiać odnalezienie na ich podstawie publikacji w elektronicznej bazie czasopism.
      Abstrakt: abstrakt w zwięzły sposób powinien prezentować: wprowadzenie; metody: postawiony cel badań, metodę/narzędzia badawcze, uczestnicy badania; wyniki; wnioski; abstrakt nie powinien powtarzać ani parafrazować tytułu tekstu; powinien być napisany w trzeciej osobie i zawierać słowa kluczowe.
  7. Strona 2: Tekst zasadniczy – całość artykułu do 20 stron plus spis literatury (łącznie 40 000 znaków) Tekst podstawowy: plik tekstowy zapisany w formatach .doc, rtf. lub docx, wyjustowany, złożony stylem zasadniczym, podstawowym krojem pisma Times New Roman; wielkość czcionki 12 punktów, ciągła numeracja stron, numeracja w dolnym prawym rogu, odstępy między wierszami – 1,5, bez dzielenia wyrazów, bez automatycznych wyróżnień i wyliczeń; marginesy po 2,5 cm z każdej strony; tytuł wyróżniony pogrubieniem, czcionką wielkości 14 punktów, wyśrodkowany, śródtytuły pogrubione i wszystkie wyrównane do lewej, wyróżnione odstępem od ostatniego akapitu; akapity wyróżnione wcięciem 0,5 od lewej, można używać skrótów i akronimów po dodaniu pełnego rozwinięcia (wraz ze skrótem w nawiasie) przy pierwszym zastosowaniu w tekście; w samym tekście nie należy stosować pogrubień ani podkreśleń, możliwe jest stosowanie kursywy dla nazw publikacji, pojęć kluczowych, słów obcojęzycznych lub symboli matematycznych.
  8. Przypisy: przypisy merytoryczne umieszczane na dole strony; przypisy bibliograficzne w tekście (nazwisko, rok wydania, strona).
    1. numerowane i umieszczone na dole strony są tylko przypisy merytoryczne, czyli odautorskie lub adresy stron internetowych w przypadku gdy brak jest autora tekstu lub tytułu;
    2. przypisy bibliograficzne umieszczone są bezpośrednio w tekście i zawierają nazwisko autora, rok wydania dzieła i numer strony, np.: (Brzezińska, 2020, s. 1);
    3. gdy przytaczamy dwie książki tego samego autora wydane w tym samym roku, stosujemy zapis: (Hessen, 1997a; Hessen, 1997b), a gdy więcej książek, to rok oznaczamy kolejnymi literami alfabetu;
    4. jeśli przytaczana praca ma dwóch autorów, umieszczamy oba nazwiska; w przypadku większej liczby autorów, podajemy pierwsze nazwisko i „i in.”, np.: (Konopczyński i in. 2007);
    5. w przypadku cytowań pośrednich, kiedy praca jest trudno dostępna albo w języku nieznanym autorowi, w tekście zaznaczamy nazwisko autora cytatu i źródło, z którego bezpośrednio korzystaliśmy (Grondin, 2003, za: Przanowska, 2015, s. 31).
    6. spis literatury cytowanej w artykule zamieszczony bezpośrednio po tekście zasadniczym powinien zostać sporządzony według następujących wytycznych:
      • Monografia:
        Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
        Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
      •  Rozdział w pracy zbiorowej:
        Grzegorzewska, I., Pisula, E., Borkowska, A. R. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (s. 451–498). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
        Jankowiak, B., Kuryś-Szyncel, K. (2017). Potencjał rozwojowy okresu adolescencji. W: B. Jankowiak, A. Matysiak-Błaszczyk (red.), Młodzież między ochroną a ryzykiem. Wspieranie rozwoju oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla adolescentów i adolescentek (s. 121–142). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
      • Redakcja pracy zbiorowej:
        Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warszawa: Difin.
      • Artykuł w czasopiśmie:
        Arnett, J. J. (1995). Adolescents; uses of media for self-socialization. Journal of Youth and Adolescence, 24(5), 519–533. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
        Soroko, E., Jankowiak, B. (2020). Shaping social and psychological competencies or intervening in a crisis? Sociotherapists’ experiences of helping adolescents in Poland, International Journal for the Advancement of Counselling, https://doi.org/10.1007/s10447-020- 09405-x [dostęp: 9.12.2020].
      •  Źródła internetowe:
        Klus-Stańska D. (2017). Uwagi do Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Pobrane z: http://edukacjananowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/UWAGI-DO-PODSTAWY-PROGRAMOWEJ-KSZTA%C5%81CENIA-OG%C3%93LNEGO-DLA-SZKO%C5%81Y-PODSTAWOWEJ.pdf [dostęp: 3.04.2020].